Balsammetoden:

Alla har nog hört talas om Balsammetoden(BM) eller No-poo vid det här laget, även om man kanske inte bildat sig en uppfattning om vad det är riktigt. Jag skrev ett inlägg om det här, men det var så pass länge sedan så jag tänkte återuppväcka era minnen och göra en mer genomgående guide. Läs även Lottas otroligt genomgående guide.

Vad är Balsammetoden?
Att använda sig av BM betyder kort och gott att man bara använder balsam när man tvättar håret - och undviker silikonfyllda produkter, som lägger sig på håret som en hinna och hindrar det från att repareras på riktigt. Balsammetoden är från början utvecklad för folk med lockigt hår - men den fungerar lika bra för rakt, för det mesta. Känner du nu direkt att "Huuuuh vad äckligt, inte använda schampoo?!?!?" så tänk på att jag använt det i över ett  halvår - och mitt hår är inte det minsta fett eller smutsigt. Jag bryr mig alldeles för mycket om mitt utseende för att gå runt med äckligt hår.;)



Men vad är det som gör detta då?
Många personer tycker att deras hår blir fett väldigt fort, och tvättar alltså håret mycket oftare än vad som är bra för det egentligen, för att försöka torka ut hårbottnen. Resultatet blir att hårbottnen producerar mer fett för att återställa balansen (precis som våra ansikten - använder vi för starka och uttorkande produkter händer det ofta att man får fetare och finnigare hud!). Då torkas hårstråna ut, men hårbottnen blir fetare.

Känns det inte så övertygande? Mineralolja är vanligt i hår- och hudvårdsprodukter, så pass vanliga att det finns i typ det mesta. Mineraloljor framställs precis som bensin och motorolja ur bergolja. Detta lägger sig som en hinna över håret, och hindrar fukt och luft från att komma in i håret. Ett tag var det vanligt med att massera in silikondroppar i håret - och även silikon finns i de flesta vanliga produkter för håret. Ni hör väl hur dumt det låter? Silikon - som man använder för att täta fogar med, så inte fukt kommer in?

Det är egentligen väldigt logiska saker - inte ha i saker i håret, som du inte skulle vilja smörja huden med eller ha inuti kroppen. (även om vi faktiskt smörjer huden med otroligt dåliga saker, och ofta äter lika dåliga grejer)


Bild lånad av Juneabstract som använt sig av balsammetoden x antal år. Vänstra bilden är tvättat med silikon-och mineralfyllt schampoo och balsam, sista bilden är med endast balsammetoden.

Hur blir det då?
Om man då slutar torka ut hårbottnen med starka schampoon, och bara "tvättar rent" med snälla produkter så kommer håret i början inte förstå vad som händer. Det kommer leda till att man fortfarande får fett hår - tills hårbottnen inser att "Aha, jag behöver inte återfukta mig själv längre, för jag blir inte uttorkad". Då kommer fettproduktionen i håret minska drastiskt, och helt plötsligt behöver man inte tvätta håret speciellt ofta alls, och håret håller sig återfuktat och smidigt.

Hur gör du?
Du skaffar först ett godkänt schampoo. Schampoot får man använda när man tvättar ur alla silikoner inför att man ska börja med BM. Sista-schampot ska innehålla sulfater, något som är absolut no-no för håret annars, eftersom det sliter och tvättar alldeles för rent. Det här schampoot tvättar du håret med upprepade gånger, tills det känns gnisselrent mellan fingrarna - då har du med största sannolikhet tvättat ur alla silikoner och mineralojor, och håret är "rent" så du kan börja med bara balsam.

Sen häver du i ett godkänt balsam. Vissa använder sig av två balsam - ett som tvättar rent(vilket du inte behöver använda dig av första gången då, såklart) och ett som vårdar. Jag själv använder två stycken - Coops egna balsam/Lush Veganese(beror på hur jag vill lukta) som tvätt, och Garnier Fructis Nutri-repair som vård.  Gnugga nu in hela hårbottnen med balsamet, och massera ett bra tag. Ta även en klick ut i hårlängderna. Skölj ur noga, gärna alldeles för länge (för annars kommer det bli balsam kvar, och ni kommer gnälla på mig att det "inte alls fungerar").
Bild lånad från Lockig.se - ett svenskt forum där de kan allt om BM.

Övrigt?
Tänk på att alla hår gillar olika balsam - det första du köper kanske inte fungerar super, men testa igen då. Även att, som jag skrev över, så tar det ett tag för håret att vänja sig. Är du van att tvätta var/varannan dag så är det klart håret behöver en vänjetid - jag gick ner till att tvätta en gång i veckan innan jag bytte till balsammetoden, så jag slapp den "fula fasen".
Använder du stylingprodukter måste du också se till att de är godkända för BM, annars fyller du håret med silikoner och det kommer gå åt helskotta ändå.

Junes blogg är sjukt bra för er som är sugen på att börja på med det här, så här har ni lite matnyttigt:
Godkända balsam och sista-schampoon.
Godkända stylingprodukter.
Make up & recensioner | |
#1 - - Virvelvindsflickan:

Låter vettigt.

#2 - - Sofie:

Ohh intressant faktiskt!

#3 - - Isabelle:

Precis börjat!

Håret mår redan bättre <3

#4 - - mia:

re: ah, jag är nog mest sugen på den i jeanstyg ändå! de två första är från Topshop, tredje från Urban Outfitters :*

#5 - - Beckis:

Åh, tack..har hört talas om det innan, men inte orkat börja med det. Ska börja med det nu dock.

#6 - - Ida:

Har funderat på att börja med BM ett bra tag, men aldrig riktigt orakat tagit reda på information om det! Tack för inlägget, sötnos! :*

#7 - - Lotta:

Åh, underbart inlägg! Du är väldigt bra på att förklara sånt här, you go girl!

#8 - - Malin:

Är nopooare sedan länge och andvände mig av directions hårtoning innan jag började med bm och nopoo men slutade för att jag inte trodde att den var ok. Men nu kom fick jag för mig att du använder directions hårtoning, eller inbillar jag mig? Är den ok?

hoppas så mycket att jag håller på att ramla av stolen

#9 - - Linda:

Du som vet vilken hårkvalité jag har - Varför har du typ inte tvingat mig att göra det här tidigare? Haha, nu ska det fan hända!

#10 - - Suzanna:

Spännande! Man kanske borde testa lite längre fram men just nu har jag så mycket shampoon att göra av med men när de börjar ta slut kanske man skulle ge sig på att bli no-poo:are. Hoppas att det funkar bra för dig :*

#11 - - Ida:

Är sugen på att börja med det! Måste kika på stylingprodukterna med bara :)

Upp