Hudtips del 2: allmänna tips

Ska försöka skriva mina tips så bra jag kan här! Jag hade ganska dålig hy förr i tiden, men den har förbättrats otroligt mycket under de senaste åren. Jag anser att det är tack vare:
 
1. Dra ner på antal produkter, och kemikalier. Förr använde jag massa produkter från Apoteket. Tyckte det var det säkraste alternativtet, Apoteket gör ju bra produkter liksom? Men nej. Fyllt med mineraloljor, alkoholer och parabener torkar deras produkter ut huden, ger den massa o-bra näring och allmänt placebo. Som de flesta andra "vanliga" märken som inte är noga med kemikalieinnehållet i sina produkter. De håller kanske den dåliga hyn i schack - men så fort du slutar överanvända de starka produkterna kommer det tillbaka. Jag använder helst endast saker jag skulle kunna tänka mig att ha i kroppen på kroppen. Aloe vera, mandel/olivolja* och äppelcidervinäger är sådana saker. Din hud kanske får en chock om du byter ut jättestarka produkter mot naturliga - så ta det stegvis, om du inte klarar av en månad med dålig hy. Byt ut nattkrämen mot oliv/mandelolja*, och dagkrämen till en skvätt mandel/olivolja + en skvätt aloe vera. Jättebra bas under foundationen!
 
2. Sluta vara pedantisk. Förr tvättade jag minst två gånger om dagen med, som sagt, starka produkter. Nu tvättar jag mitt ansikte endast på kvällen - med väldigt svaga, milda grejer. Oftast inte ens ansiktstvål, utan bara oljor och sedan ett egetblandat ansiktsvatten eller Breath of fresh air från Lush. Har du mer problematisk hy kan du köpa Tea Tree Water från Lush. På morgonen är inte ditt ansikte smutsigt - kanske lite dammigt bara. Smörj in dig med mandelolja om du är väldigt torr, aloe vera + mandelolja om du är någonstans mitt emellan, och bara aloe vera om du har normal hy. På så sätt bevarar du ditt naturliga skydd i huden, och drar bort damm från sängen.
 
3. (kliché:) Ät och drick bra. Jag hade sämst hy, och märker av det direkt nu med, när jag äter eller dricker dåligt. När man är svårt ätstörd tänker man inte på det, och slarvar man med maten som standard tänker man inte heller på det. När jag åt kött var min hy sämre än när jag slutade med kött helt(eftersom jag då började äta mycket mer grönt), och när jag var som sämst med ätstördheten ska vi inte ens tala om min hy. Vitaminer, mineraler och mycket vatten _gör_ mirakel. Även att träna och röra på sig mycket - men det kan jag ingenting om.;)
 
4. Använd mineralfoundation. Köp en bra mineralfoundation - från till exempel C/O naturkosmetik, Everyday minerals eller Tikei. Kemikalier hör inte hemma på huden. Ju färre ingredienser, desto bättre. Sedan jag börjat med mineralfoundation känns aldrig min hy "täckt", jag är inte rädd för att råka somna med smink någon gång ibland, jag får en finare, naturligare hy och jag har sparat pengar. Sista delen är för att för mig har en lös foundation varit drygare än en flytande. Mineralfoundation täcker bättre än du tror - och det finns även mineralconcealer.
Ja, jag köpte precis en flytande foundation. Kommer ihåg att det var endast MUS foundation som jag trivdes med förr, men nu när jag har den så känner jag att den inte alls är lika bra som min mineral. Men det är skönt med en flytande till halloween, och när jag vill göra en mer glänsande porslinshy iaf. Egentligen kan man köpa en facemist och spraya på sin lösa foundation för samma effekt - men jag orkade inte leta någon bra med min ekonomi.:)
 
*Mandelolja vs. Olivolja. Den största skillnaden är färg/lukt. Mandelolja är genomskinligt och typ doftlöst, olivolja är lite gult och luktar oliv. Prisskillnaden är en ganska liten (men dryg!) flaska fö 40 kronor på apoteket mot typ 30 kronor för nästan en liter. Jag brukar använda oliv till kroppen, och mandel till ansiktet för smidighetens skull.
Make up & recensioner | |
#1 - - Maria:

Vad har du förhudtyp?:)

Svar: Jadu, ingen aning! Haha, förr hade jag småfinnar typ i pannan. Sen gick jag till lite fet i tzonen och nån enstaka finne ibland. Nu har jag varken eller, min hy har repat sig för bra så märker aldrig problem typ... Har fula porer mest nu, och någon minifinne om jag slarvat ibland. Så.. blandhy kanske? fast mer fet!
Alexandra Johansson

#2 - - Luna:

Bra!! :) Värt att nämna är dock att äppelcidervinäger (även utblandad) och tea tree water INTE är bra om man är torr/känslig. Alls. Min hy reagerar fruktansvärt dåligt av båda delarna och mamma och Olivia skulle antagligen inte ha något ansikte kvar om de försökte med det, då de är ännu känsligare än vad jag är. :*

Svar: Nä, men båda är ju antibakteriella ås de är ju för finnar/porer mer, torr hud ska väl bara ha fuktfuktfukt ;(
Alexandra Johansson

#3 - - rebecca romanova:

Åh tack för tipsen. Tittade mig sorgset i spegeln efter att ha upptäckt att min hud kliar satan (visserligen förmodligen pga lanolin i min hudkräm som jag upptäckte imorse) och att jag är alldeles torr ;( ska pröva mandeloljan. <3

Svar: Prova mandelolja! Men komplettera helst med aloe vera ändå. Aloe vera tillför fukt - mandelolja tillför "fett". Så är du för torr i grunden kommer inte huden dra till sig det bra fettet, men om man tillför fukt först så suger huden åt sig bättre.:*
Alexandra Johansson

#4 - - Kaleido:

Jag äter (och har alltid ätit) otroligt mycket grönt även ifall jag inte är vegetarian - antagligen definitivt en bra bit mer än vad den genomsnittliga svensken äter och jag tränar även (och har alltid gjort det). Trots det har jag väldigt ful hud och jag har faktiskt testat naturligare alternativ, har t.ex. testat tvätta med bara vatten och använt ÄCV under längre perioder men det blev ingen skillnad i huden (dessutom bestämde jag mig dumt nog för att testa ProActive och då blev min hud väldigt oljig). Har nu fått gå på hårda mediciner och hoppas på att det funkar så att jag kan få starta med en normal hudrutin och vara snäll mot huden :)

Svar: Ah, det är så jobbigt när man verkligen har problemhy.:( Men har man riktiga problem, typ acne, så ska man söka mediciner tycker jag. så man kan få det i schack - sen efter det tycker jag man ska gå till endast naturliga produkter. Ingen vill ju pumpa t.ex bensin in i huden - och det är ju en standard ingrediens i allt från Apotekens varor till typ Clerasil. lycka till!:*
Alexandra Johansson

#5 - - Ida Gustafsson:

Tar du bara olja direkt som ansiktstvätt? Blev supernyfiken :) Och kloka råd!

Svar: Japp! smörjer in ansiktet och drar av med bomull/vatten/ansiktsvatten.:)
Alexandra Johansson

Upp