Har ni tänkt på -

Att så många aldrig sett hur deras kropp "faktiskt" ser ut. Jag har själv aldrig sett min kropp orörd, orakad. Sen första hårstrået i princip var jag framme med rakhyveln - det är över åtta år sedan. Åtta års reducering, retuschering. Även om jag fått en så himla skön inställning till det överlag nu har det nog aldrig gått över 4 veckor utan att jag åtminstonde ansat någonstans, fixat lite. Och jag minns när man var ung och det äckligaste man visste var ens ben, bikinilinje, armhålor.
 
Jag kan såklart inte gissa allas erfarenhet - det finns folk som aldrig rört en rakhyvel, det finns folk som anser sig inte behöver röra en - men så många(/tjejer) jag talat med erkänner att det var många år sedan de såg håren på sina ben helt utväxta, eller hade en buske under armen att mäta sig med sin pojkvän.
För det där är viktigt - även om man faktiskt skapat en fobi mot hår (så som alla fobier har de uppkommit, och bör övas bort, jag har övat bort min egen mycket) så är den oftast brutalast mot en själv - att ens partner har orakade ben bekommer en sällan.
 
Detta gäller såklart mer områden - folk som är sminkad större del av dygnet än de inte är det, folk som alltid drar in magen lite, lite. Folk som inte orkar med sin kropp när vi alla egentligen ser likadana ut i grunden.
 
För mig kommer det nog rinna ut i sanden när jag börjar bli redo för barn antar jag, för får jag barn ska det aldrig lära sig att folk ska retuscheras för att "mamma ska känna sig lite fin ikväll". Men vem vet hur världen ser ut om ett decennium.
 
Tycker ni inte det är sjukt? Att man retuscherar sin kropp fast man inte vet hur den skulle se ut orörd. Klart tidningarna minimerar oss till noll när vi själva kämpar för att få bort minsta skavank. Eller är jag ensam om det överlag?
#1 - - sofiastarstrukk.blogg.se:

om det där är dina hårstrån när du är helt orakad så borde du verkligen inte raka dig!

Svar:
Alexandra Johansson

#2 - - Isabelle:

Är 18 år och har aldrig i livet rakat benen! såg aldrig grejen med det. har testat vax en gång, himla onödigt

Svar: Det är det verkligen! Så det är bra.:)
Men resten av kroppen då? Benen tycker jag nästan är den minst viktiga delen.
Alexandra Johansson

#3 - - Zoe:

Som vanligt så skriver du otroligt bra.
Blir dessutom så ledsen när man hör "men jag trivs ju bäst nyrakad, annars känner man sig äcklig" och de inte inser att det inte kommer från dem själva i grund och botten, utan att det är media och samhället som har lärt oss att det är äckligt med hår.

Svar: Taack.<3Precis! Och att det är så vanligt, och att folk vägrar se att det är socialt.
"Ahmen alltså jag har HÅRFOBI" - mhm okej, men du föddes fan inte med den. ):
Alexandra Johansson

#4 - - Kaleido:

Hade nog aldrig rakat benen om jag hade haft så som du har :) Jag VET om att det är socialt press som gör att jag rakar benen, jag tycker personligen inte att det är så farligt att ha hår på kroppen, det känns hälsosammare i huden.

Tycker att alla ska börja tänka mer kritisk, inte "jag gör det för att det är äckligt att inte göra det", det är så omotiverat. För att ha en ordentlig inställning så bör man ha testat båda så att man vet vad den andra sidan erbjuder.

Svar: Haha fast som jag skriver så har jag aldrig gått orakad mer än typ fyra veckor - så det är absolut inte mina orakade ben. Jag är polack så jag har mörka hårstrån överlag! (bara se mina ögonbryn liksom!)
Precis, jag har vant mig så bra iom att jag har en sambo som inte bryr sig nämnvärt och som accepterar mig hur jag än ser ut - t.o.m. uppmuntrat mig till vissa grejer. Men att sluta raka mig helt känns så långt bort tyvärr :/

Men sen håller jag med dig, skulle jag haft "ljusa" och tunna hårstrån hade jag nog inte rakat mig alls typ hahaha.
Alexandra Johansson

#5 - - Anonym:

En fråga bara, kommer texten på din header från Brand New låten?

Svar: Yes!
Alexandra Johansson

Upp