Q&A: Preventivmedel

 
 
 
Anonym

Lite nyfiken på hur du ser det här med preventivmedel? Jag känner mig osäker till hormoner för att det känns läskigt och för att det ses som självklart att vi tjejer självmant ska vilja proppa i oss det för att göra det smidigare för pojkar. Vad tycker du?

 

Svar: Hej! Jag har gått på p-piller sedan jag var 15 år och träffade min första pojkvän. Drygt fyra år alltså (sjukt vad tiden går..) För _mig_ var det en enorm lättnad, för helt plötsligt slapp jag ju den där jävla mensen! Så även när jag varit singel så har jag valt att gå på p-piller, för min skull. Man ska aldrig, aldrig göra det för någon annan - trivs man inte, så ska man inte - som med allt inom sex.
Jag har gått på Neoveletta och Zyrona, och har aldrig fått biverkningar förutom viktuppgång på 2 kilo (kan ha varit i samband med pojkvän) och lite sämre hy - vilket är orsaken till att jag bytte till Zyrona, som är bra för huden! Zyrona kan dock bara en doktor skriva ut, men ungdomsmottagningen kan hjälpa dig om du vill testa!

Sen finns det massa debatter om p-piller hjälper/stjälper inom cancer och så vidare, och har man risk för blodproppar eller är överviktig så får man ju inte ta p-piller allts. Hur det är med sjukdomar och så får framtiden visa typ - och vill man inte utsätta sig ska man inte.

Miljöaspekten är en annan grej, och den tar lite hårdare i mitt hjärta. Samtidigt så vet jag att jag fan inte vill ha den där jäkla blodveckan en gång i månaden. Jag har inga brutala smärtor, men hela grejen. Förr i tiden så tyckte jag också att förbrukningen av tamponger och bindor var värre för miljön - men nu har jag en menskopp, som är världens bästa grej, så det borde alla tjejer eller folk som känner tjejer kolla på!


Sen, om det är hormonerna nu känner dig osäker på men ändå vill ha ett slags skydd så kan jag tipsa dig om att prata med ungdoms/barnmorskan om kopparspiral som är hormonfri! Den kan dock öka mensen - så då får man se till varför man vill ha preventivmedel. Sätter man in en spiral kan man ha den inne i fem år om inga problem uppstår, så det är smidigt på det sättet med.

 

Hoppas det gav dig, och andra, något!

 
 
 
Q&A | |
#1 - - Natalie:

Jag har också ätit neovletta och fick så mycket biverkningar och smärtor att jag tillslut inte kunde gå och kissa utan att börja gråta. Bytte direkt till p-ring, det bästa valet jag gjort! Inte bara slipper jag komma ihåg att ta ett piller varje dag, det skickar ut mindre doser hornom än om man äter p-piller, jag kan hoppa över min mens, eller flytta på den om jag vill, det finns en app som påminner dig var tredje vecka när du ska ta ut ringen och sedan efter en vecka när du ska sätta in den nya! Det är samt ingen större risk att den åker ut (man har den alltså "uppstoppad" som en tampong, känns inte alls dock) om du skulle bli t.ex. magsjuk. Om det skulle vara så att min partner eller jag skulle känna av den vid sex så kan man plocka ut den under högst tre timmar och sedan bara skölja den i ljummet vatten och ploppa in igen när du är klar med dina festligheter.
Min text blir lite plottrig, men jag är verkligen kär i mina p-ringar. Det enda som är väldigt negativt är väl ur miljösynpunkt, huruvida förpackningarna och ringarna miljösorteras när man lämnar in dem använda (om man inte själv väljer att slänga allt i brännbart avfall) till apoteket kan jag inte svara för.
Har en del vänner som haft kopparspiral (min mor blev gravid med min lillasyster när hon hade kopparspiral...) och det är utformat för kvinnor som redan fött barn. Själva insättningen kan vara rätt så smärtfull, inte för att jag har någon personlig erfarenhet dock, utom de historier som berättats för mig.

Svar: Ah förstår! Jag älskade ju neovletta förutom huden då, så det är sjukt individuellt ): Jag har ju aldrig mens, så jag skjuter ju på det som jag vill med! bästa som finns typ.
Men skönt att du tycker det fungerar så bra! jag tror jag hade tyckt det var jobbigare att byta grejs än att ta piller (har glömt kanske fem stycken på ca 5 år!)

Men alltid skönt att veta olika alternativ och folks erfarenhet av dem :>
Alexandra Johansson

#2 - - Jussi:

Jag har kopparspiral nu och det funkar inte alls bra. :( har ont varje dag osv. Men zyrona lät ju jättebra! Men när jag googlade det kom det upp på fass: "Zyrona kan användas som preventivmedel, men bör inte enbart användas för att förhindra graviditet utan ska bara användas av kvinnor som även har behov av behandling mot akne. Behandlingen bör avbrytas 3–4 menstruationscykler efter att aknen har försvunnit helt, och därefter ska Zyrona inte användas enbart som preventivmedel." Är det något du har blivit informerad om? Har du valt att ha det ändå osv? Jättetacksam för hjälp! :*

Svar: Så jobbigt att det är så individuellt! ): hoppas det fixar sig bra!Ja, jag vet om det! Och jag har haft det i ca ett år vilket blir passande angående längden man får ha det, så nu ska jag byta fast jag egentligen inte är så sugen på det ): Ska byta till jasmine som ska vara lite lika!
Alexandra Johansson

Upp