MENS

 
 
 
Jag har tänkt att skriva om det här i typ 2 år kanske, men då jag går på p-piller och blir besökt av mensen ca 4 gånger om året så är det otroligt lätt att glömma bort problemen kvinnor över hela världen har varje jäkla månad. Men Ida påminde mig om det med hennes vettiga inlägg, så nu får det tametusan vara dags att presentera er ovetande, och tjata på er upplysta om Menskoppen.
 
Egentligen vill jag bara säga "köp!" och så är det klart med det. Men vi försöker väl ta oss igenom fördelar och nackdelar på ett pedagogiskt sätt så alla frågetecken rätas ut direkt.
 
Vad är Menskopp?
Menskopp är en bägare/kopp av silikon eller syntetiskt gummi. Den finns i olika storlekar och liknande för att passa folk som fött barn/inte fött barn/etc. Small brukar fungera för folk som ej fött barn. Finns i massa härliga färger så man blir lite mer allert också!


Hur använder man en så kallad mens-kopp?
Man plattar ihop den och viker den rakt av, och trycker in den. Lite tampongaktigt. Väl inne i fitty så trycker och pillar man lite - allt från 1 sekund till 30 sekunder - för att få den att vecklas ut och skapa ett vakuum i koppdelen. Det hindrar senare läckage och såna jobbiga situationer.
Många koppar har en liten plopp längst ner som du kan ta tag i för att få in den ordentligt, och få ut den lättare. Dock när man tar ut den bör man trycka lite så luft kommer in och vakuumet försvinner. Töm den 2-4 ggr per dygn (ner i toaletten bah!) och tvätta rent den lite lätt med vatten+tvål innan du pillar in den igen. Sterilisera den genom kokning vid mensens slut.

Varför menskopp?
Tusen anledningar! Eller typ fem iallafall. Dock centrala orsaker!
 
1. Ekonomiskt + miljömedvetet. Du köper en kopp, för 200 kronor, som du kommer kunna använda typ hela ditt liv (på hemsidor står det ca 10 år). No more bindor och tamponger som sabbar miljön och plånboken.

2. Du vet när man har en tampong i och mensen tyyp är slut men eftersom du hatar bindor så tog du en tampong ändå och den är alldeles för torr, men du måste få ut den ändå..? Och det känns som att du rycker ut alla inälvor du har för att få ut bomullstussen? Samtidigt som PH-värdet sabbas totalt eftersom slemhinnorna torkat ut totalt under mensen? No more, never.
 
3. Den rymmer mer. Jag som blöder som en kvinna med mens avverkar tamponger som snorpapper under en förkylning, kan med en kopp chilla lugnt halva dagen och lätt hela natten.
 
4. Oralsex. Allt hålls inne, inget sticker ut, PH-värdet har hållts i skick och man märker inte ens av att något är annorlunda (om man inte har ont då, men värme och massage kan hjälpa de minsta smärtorna iallafall!) gör det fritt fram till att få mysa med valfri partner utan att man kanske känner sig lite obekväm, No more "ahmen bara för att du har mens kan ju JAG få det lite trevligt..?" från otrevliga partners.
 
5. För MIG så har mensen kortats av, liksom.. Allt bara rinner ut utan problem. Asskönt. Eller så är det att jag inte tycker det är meckigt och jobbigt längre, utan kan vara avslappnad och därav inte stör mig på det till lika stor grad? Vet inte.  Men det är så mycket mer okej att ha mens nu för tiden.
 
Nackdelar?
Jo, det finns väl. Finns ju alltid något negativt! Som när man vinner ett kilo choklad och bah "YES" sen så fick man ont i magen eftersom man åt för mycket choklad. Ohwell!
 
1. Dyr i inköp. 200 kronor på en gång är ju fett tråkigt och jobbigt för en fattig plånbok. Många hemsidor har dock "100% nöjd-garanti".
 
2. På offentliga toaletter kan det bli lite småmeckigt när inte handfatet finns inne vid toaletten. Jag har löst det med våtservetter, fungerar absolut helt okej.
 
3. Innan man fått in snitsen så kan man råka nypa sig själv i fitty när man ska ta ut den. Rekommenderas att nypa riktigt hårt så man lär sig snabbt, så man undviker det längre fram.
 
Var köper man denna underbara kopp?
Apoteket har börjat ta in dessa, då står de vid intimprodukterna/sexleksakerna. Annars finns det massa vettiga hemsidor om man googlar på "menskopp", min är köpt på Menskoppen tror jag.
 
 
 
 
#1 - - emma:

Jag har precis köpt en och börjat använda den för första gången, såå nöjd!! Lite meckigt i början att få till den bara. Men nu älskar jag den. Aldrig mer paniken över att tampongerna är slut.

Svar: Fan vad nice!!:D
Alexandra Johansson

#2 - - Gabriella:

Jaa! Jag har haft min i några månader nu. Jag har typ aldrig varit så nöjd över ett köp i hela mitt liv. Så otroligt bra är den!

Svar: Åhh vad kul att höra!!!:D
Alexandra Johansson

#3 - - Ida:

Okej, that's it. Imorgon köper jag en menskopp!!!
Men alltså en grej jag undrar, känns det inte att den är i? Alltså störs man inte av den eller känns den inte alls? Eller som med det mesta så är det väl kanske en vanegrej kan jag tänka mig...?
Anyway, tack för bra inlägg och för att du övertygat mig att köpa! :**

Svar: För mig känns den mindre än tamponger! Det antar jag är för att den är mjuk! Den liksom.. lägger sig rätt! Meen ibland hamnar den ju lite snett såklart, då får man pilla. Men betydligt mindre smärta än när man inte fått in en tampong ordentligt!
KUL!! Hoppas verkligen det fungerar bra för dig!! :D
Alexandra Johansson

#4 - - Lilly:

Låter ju döbra! :D Dock jag minns inte hur det är att ha mens. Sista gången jag hade mens var i början av detta året då jag var nyförlöst. Så att det...Men bra att veta ifall man skulle få mer mens någon gång senare i livet. Men jag hoppas inte det hahhaha. P-stav in my heart liksom. <3

Svar: Ahh förstår! Skönt att det fungerat bra för dig!:) Hett tips och present till folk som inte har rolig mens iaf.:*
Alexandra Johansson

#5 - - Lilly:

Kan ge det till tjejkompisar som har problem med mens. :D

#6 - - vicky:

Du har definitivt övertygat mig till att prova med detta inlägget! Låter ju nästan för bra för att vara sant, speciellt när jag ofta har problem med min mens och får byta tamponger väldigt ofta och då blir torr. Har dock en fråga, om oralsex fungerar bra, tror du man hade kunnat bada med en då också?

Svar: Hoppas det fungerar suuuper för dig!!:D
Ja, du kan bada med! Haha jag badar aldrig så tänkte inte på det. ): Den är ju av plast, så suger ej åt sig äckelpäckelvatten in till fitty!
Alexandra Johansson

#7 - - T:

Jag tycker att den är lite meckig.. Men det har med vana att göra antar jag :) sen rekommenderar jag att man inte har långa naglar.. Kan göra riktigt ont x) Helt klart en värd investering!!

Svar: Naglar.</3 men ja, man lär sig typ!:)
Alexandra Johansson

#8 - - Moa:

Tack (!!!!!) för att du skrivit så bra och utförligt. Känner mig jättetaggad att testa en nu, men fegat för att jag hört negativt från en del vänner som testat. Tror dock att det kan vara rätt för mig då jag avksyr bindor/tamponger och allt som hör till den kategorin. Lätt värt att bli 200 kronor fattigare isåfall. ångerrätt/garanti är ju svinbra också

Som sagt, taggad!

Svar: Luuugnt!! hoppas den fungerar super för dig!!:D
Alexandra Johansson

Upp