Gudrun Schyman

"För tio år sedan, i september 2003, skrev Gudrun Schyman sitt första Feministbrev. Då hade hon just lämnat Vänsterpartiet men valt att sitta kvar i Riksdagen som ”politisk vilde” – på ett feministiskt mandat."

HÖR NI INTE HUR AWESOME HON ÄR!? Alltså, bara att bli politisk vilde i Sverige som kvinna?! Herreguuud.
 

"– Jämställdhet, frihet från alla former av diskriminering, rätten att vara människa, rätten att vara fri i kärlek, rätten till ett självständigt liv, i gemenskap med andra, är ingen utopi. Det är den demokratiska utvecklingens innersta mening. Som jag ser det. Och jag ser det som behöver göras utifrån ett tidsperspektiv – under min livstid. Allt annat skulle vara ett förminskande av mig själv som människa. Stora ord i en förvissning om att livet är större."


Ungefär sådär inledde hon Home partyt jag var på förra veckan. Med kärlek. Att alla ska få älska på sina egna villkor, att ingen poltik kan sätta sig över den rätten och HERREGUUUD. Jag kan inte sluta. I'm in love with Gudrun Schyman. LOVA mig att försöka åka på något av hennes tal/home partyn - hon turnerar runt i Sverige med dem hela tiden. De är så fyllda med kärlek och hopp. Eller fixa en egen! Det räcker att ni samlar ihop 25 personer så kommer hon och snackar för er! Lura dit rasistfamiljen eller de där idioterna i skolan och ta alla ni älskar och hämta dit Gudrun! 

Och såklart - rösta på FI! i år. Snälla rara söta, låt oss få in Feministerna som kan kämpa emot Rasisterna på samms villkor - missnöjepartier, outcasts. Låt Gudrun bära våra röster om att SD är rasister och att Sverige inte är jämställda än. Sen om ni är höger, vänster eller i mitten spelar ingen roll - vi behöver få in andra röster i det så gammaldagsa riksdagen. FI! kommer inte få en majoritet, men bara de får 4% så kommer de göra skillnad. På samma sätt som alla förut röstade på SD "för vi behöver ta upp frågan om invandring" och på samma sätt alla röstade på Miljöpartiet för att ta in miljön i alla politiska beslut så behöver vi ta upp frågan om kvinnors och andra diskriminerade gruppers rätt i samhället, och ingen kommer göra det förutom FI! - det har vi märkt med alla fruktansvärda våldtäktsdomar efter varandra.


Aspressande, och lite i förväg. Men läs lite, kolla på hennes klipp (homepartyna är inte speciellt politiskt inriktade - bara feministiskt inriktade om kärlek och rättigheter, så ni kommer inte bli intrycka i något parti) och pussa den ni håller kär.

 

 

#1 - - Daniella 🌙:

Hon var på min skola nu i veckan (kvinnofolkhögskolan) så jävla bra.

Svar: Ahhmagaad<3
Alexandra Johansson

#2 - - Lilly:

Jag kommer lätta rösta på dom i valet. Enda rätta sen även Vänsterpartiet har tabbat sig nu.

Delar bilden på min fb nu bara för att jävlas lite till med vissa på min fb som kommer rösta på SD. Usch!

Svar: Jag är väl inte superinne i Vänster, tycker de har svajat så mycket, så är miljöpartist annars! Men ja, FI! i år!
haha:*
Alexandra Johansson

#3 - - ida:

jag har ingen aning om hur jag har kunnat missa att F! ens finns, men gud vad glad jag är att jag vet det nu. vilket fantastiskt parti. tidigare har jag tänkt rösta blankt men nu är det glasklart vart min röst landar!

Svar: Braa!!:DDD fan vad gött!
Alexandra Johansson

#4 - - idalida:

Asså Gudrun <3 Älskar henne så mycket. Min enda önskan för 2014 är att F! kommer in i riksdagen! Hur underbaaaart skulle inte det vara!??!?

Svar: Eller hur! Bara att de kommer in litegrann liksom. ):
Alexandra Johansson

#5 - - pau:

jag tänker lätt rösta på FI, Gudrun äger.

Svar: Ja! <3 Gudruuuun<3
Alexandra Johansson

#6 - - Sandra:

Problematiken med FI är att de inte har någon bred politik, utan deras fokus ligger bara på just feminismen i samhället. Med ett bredare poltikpogram hade min röst lätt legat på dem!

Svar: De behöver ingen bredare politik än, då de är som miljöpartiet i deras start. Med fler röster kommer resurser och möjligheter till vidgning - men vi MÅSTE få in feminism i regeringen! På samma sätt som miljöpartiet verkligen behövde komma in tidigare, och fortfarande behövs i alla debatter - men även utvecklat en härlig socialliberal politik med tiden (så de säker förlorat grundröstare, men vunnit andra som då upptäckt dem), då man behöver belysning på ämnet! Sen är Gudrun gammal vänsterledare, så skulle väl gissa att det mesta ligger där annars, men jag må vara vänster men inte Vänster haha. Och de är också de enda som går på mandat att kämpa emot SD som rasister.
Alexandra Johansson

Upp