Varför blundar vi i dagens Sverige?

I miljöer där vi har strikta könsroller, blir de också djupare och till slut kanske farliga också. Tjejer som går dans eller kämpar att bli modell kommer möta på hemska åsikter om hennes utseende, och hennes enda värde är i hur hon ser ut. Pojkar som spelar hockey eller fotboll kommer bli lärda att fjolla är det värsta du kan vara, och kvinnors plats är i köket.
 
Och ja jag har också spelat fotboll, i ett tjejlag - men man blandar fortfarande inte lagen, och vi lär oss fortfarande saker efter våra kön. Killarna skrek åt oss att vi sög och borde gå någon annanstans, och vi tog emot och tränaren sa "Det är pojkar, de är sådana." och förvisar då pojkar till att vara hemska och elaka till naturen.
 
Och skeptiker säger att det är trams, att kvinnor ska tänka på att aldrig gå ensamma ute och att dricka varannan vatten. Att vi inte kan se det som att det är uppfostran, att vi måste förstå att varje våldtäkt och misshandel är ett undantag, en galning. Men hur kommer det sig då - att i dagens Sverige, under den här sommaren, två våldtäktsincidenter inträffat. Av pojkar. Minderåriga. Och inte blir pojkarna utkastade ur laget, avstängda, får besöksstopp. INGENTING. Tränarna och de ansvariga lät det passera, hur tror ni det uppfattades i laget? Att pojkarna var oskyldiga såklart. För ingen skulle väl låta en våldtäktsman vara kvar i laget och låtsas som ingenting?
 
Flickorna får möta deras våldtäktsmän, får bo på samma plats som dem och får lära sig att deras kroppar inte är värda ett skit. Att killar alltid kommer få göra precis som de vill mot dem. Och nu kommer skeptikerna istället och säger att det är tillfälligheter. 
 
Men varför återkommer det då? Varför minns alla tjejer hur killarna tog på dem på skolgården, i matsalen, på krogen och till slut i hemmet, mot deras vilja?  Idag är jag rabiat, hatisk. Hur kan vi fortsätta låta det här hända "för vi kan ju inte sudda ut KÖNSGRÄNSERNA!! DE ÄR VIKTIGA!!". Är de verkligen så jävla viktiga när våra barn våldtas och blir våldtäktsmän? Eller ska vi försöka se bort från att vissa är tjejer och vissa är killar, och istället börja lära ut att alla är människor - unika och vackra och snälla av natur.
 
En flicka, 15 år, blev våldtagen av två pojkar under Gothia Cup. Pojkarna blev inte avstängda.
Tre pojkar, 13-15 år, våldtog tre flickor, 11-13 år.
Feminism, djurrätt och andra bravader | |
#1 - - sofia:

i den unga åldern också? det är fan läskigt.. och våldtäkt är vanligare än man tror.. känner nog ingen som inte blivit det på ett eller annat sätt. men de flesta tror ju att våldtäkt är när ett random psykfall drar in en i en gränd.. men så är ju inte fallet alla gånger. människor är inge bra.

Svar: eller hur. orkar inte.. speciellt inte då det bara går ut information om hur kvinnor ska ändra sig. Vem är det som våldtar egentligen liksom.
Alexandra Johansson

#2 - - Isabelle:

Sånt här som får mig att inte vilja leva egentligen. Att veta att i samhället jag bor i så har jag inget värde alls utan att alla har rätt till min kropp, och sen i framtiden, att alla skulle ha rätt till min dotters kropp.
Det är så äckligt.
Varför kan folk inte bara inse? GUD vad trångsynta alla är. Blir så jävla arg. Hatar människor av allt.

#3 - - sofia:

Inte för att låta som en sån där rasist. Men jag kan slå mig i backen på att det är blattar som är gärningsmän också. Där har vi också en grupp. Män, kvinnor och blattar.

#4 - - catarina:

bra skrivet, och läskigt vad sant det är. usch..

#5 - - Ida W:

Mår så jävla illa.

#6 - - Ida:

Får en sådan bubblande ilska inom mig att jag fan får ont. HUR I HELVETE BLEV DET SÅ HÄR? Och varför i helvete får det bara vara så? Jag vet hur påverkad jag själv är och alla omkring mig, vi får ju allt inprintat i hjärnan från det att vi är bebisar - men det är ju just det som är så sjukt. Och fan för att världen är så sorgligt feg att den skyller problem och dess vidriga icke-följder på påhittade jävla könsroller. Och fan för att det påverkar varenda en av oss. Ont i hjärtat.

#7 - - K:

Sofia: Det är ju synd att du inte vill låta som en rasist, men ändå gör det.

#8 - - Hanna:

Sofia, det där var bara äckligt, och hur du inte skulle kunna få det att låta rasistiskt är för mig obegripligt.

ang. inlägget. Rent ut sagt vidrigt, blir så galet arg och det skär sig i min mage, fy fan.

#9 - - Hanna:

Sofia, det där var bara äckligt, och hur du inte skulle kunna få det att låta rasistiskt är för mig obegripligt.

ang. inlägget. Rent ut sagt vidrigt, blir så galet arg och det skär sig i min mage, fy fan.

Upp