"Men barn tafsar inte alls på andra barn"

Och åh vad jag har fått argumentera om det faktumet att så många flickor, och pojkar absolut - men främst flickor, blir utsatt för sexuella trakasserier under skoltid. Genom tafs och hårda ord. Att det börjar redan på dagis - och ingen stoppar det. Vi lär oss att ett slag på rumpan är en komplimang, och har vi en kort kjol så blir vi kallad "Hora" - men det är ju för att vi är sexiga. Att våra kroppar är för att behaga, och inte för vår egen skull.

"Då är det din skola som var störd i huvudet - ingen jag vet har gjort så" försvarade sig en kille mot mig en gång. Och jag kände "Hur kan man ha missat det?". Men såklart folk missat - för än agerar inte tillräckligt många.

Minns ni känslan av att vara en tjej som inte blev tafsad på under en rast/lektion/kalas? Att vara den som inte var fin nog att bli tagen på av de andra killarna? Eller hur fel det kändes när någon grabbade tag i dina bröst, men läraren svarade "Men det är för at hen är kär i dig!"?

Lady Dahmer twittrade om det här nyligen, under #tafs.
Kvinnorna som svarade med sina berättelser om sin barndom berör, chockar och informerar.
Här och här finns mäns berättelser och syn på det hela också. Vilket ger en ännu mer realistisk och skrämmande bild av det hela, för självklart är man inte ond för att man uppfostras med att objektifiera en flickas kropp.

Feminism, djurrätt och andra bravader | |
#1 - - Lotta:

Du har så rätt. Trots att jag under min högstadie och mellanstadietid gick i två relativt "mogna" klasser med lärare som tog hårt på tafsande och kränkande fanns det ändå tillfällen då sånt hände. Det finns inget mer kränkande att att bli tafsad på och sedan få förklarat för sig att man "får skylla sig själv" för att man tidigt utvecklade bröst (?!) och att det bara var för att "de var nyfikna på er flickor." Helt galet, det är så motbjudande att ens tänka på den sortens mentalitet att jag vill kasta mig efter närmaste toalett och kaskadspy. Jag ser upp till dig som vill och vågar ta ställning och lyfta fram problemen i ljuset, det är så det kommer att ske förändring. Tack igen för en underbart bra blogg som tar upp sådana frågor. Du är underbar!

#2 - - Virvelvindsflickan:

Du har rätt.

Så. jävla. sjukt.

#3 - - mika:

Blev oftast invald i grupper, lekar, om det var någon som hade "disco" hemma enbart för att jag hade stora bröst som liten. Tog väldigt hårt på detta då jag aldrig blev vald på hur bra jag faktiskt var på någonting. Kändes så sjukt att min kropp användes för att pleasa killarna. Började väldigt tidigt också, helt stört att vi är föremål för andras behov...

#4 - - Anonym:

Så jävla rätt.

Älskar den här kategorin på din blogg, skitbra och så jävla sann!

#5 - - Ida:

Världen är så sorglig när det kommer till det här. För det är ju också som du säger, att man själv kände att man inte var fin nog om man inte fick den felaktiga uppmärksamheten - för att det var ju "så som tjejer uppskattades".

Upp