Jag är nog faktiskt inte Charlie


Jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig om det som hänt senaste dagarna, för den här debatten är så vidrigt svår. Det som hänt i Frankrike är så himla vidrigt, så fruktansvärt och det finns ingen som försvarar attentatspersonerna. 12 människor dog, 12 personer med familj, framtid och drömmar. Det var sjuka individer som mördade dem. 

Och HUNDRATALS personer har engagerat sig, till och med miljontals. Men jag kan inte undvika att känna dubbelheten. Varje dag mördas mångdubbla människor i Syrien, i Palestina. Vart är vårt engagemang där? Och att Charlie Hebdo fortsätter publicera kränkande och respektlösa bilder, i extra stor skala nu dessutom, kommer inte leda till en större yttrandefrihet. Det är inte en yttrandefrihet att kränka utsatta och minioriteter. Det är ett hatbrott. Inget en förtjänar att dö för, kanske inte ens straffas för ibland, men Jag är inte Charlie, för jag skulle aldrig medvetet förtrycka och uppvisa respektlöshet mot grupper som redan är utsatta. 

För mig är satir något en riktar uppåt, mot att förändra maktstrukturer, få en att tänka till och förändra världen. Inte något som en använder för att pusha gränserna bara liite till. Inget en använder för att få uttrycka rasism, sexism etc. (googla Charlie hebdo racism). 




Men jag vet faktiskt inte. Hur tänker ni? 
#1 - - Amanda:

Jag tänker som du.

#2 - - Ida:

Åh, har haft samma tankar som du faktiskt. Varit så himla "velig" (eller vad man ska säga) gällande denna debatt. Såklart finns det inget som förtjänas att sägas till mördarnas försvar, absolut inte. Men jag tror samtidigt att den här debatten har varit alldeles för svart eller vit. Man måste ju kunna föra en diskussion kring problematiken kring just satiren etc, utan att man blir anklagad för att försvara terrordådet? Tror denna debatt skulle behöva ske på flera plan än ett, som det hittills känns lite som att den gjort.

PS. När du skriver sådanahär inlägg borde du länka dem på twitter så folk kan retweeta och fler kan läsa :* PUSS

#3 - - Trött:

Gillar egentligen inte att diskutera det för alla drar allting till sin spets "SÅ VADÅ?! Du säger att det är OK att döda?! Får man inte SKÄMTA?!"

Om någon verkligen vill ha min åsikts så säger jag som så att det är två olika saker för mig, morden är avskyvärda och skulle inte ha hänt - i en annan fråga (inte "MEN", jag kopplar inte de två frågorna för det ena ska inte leda till det andra) så tycker jag inte att det är ok att kränka folkgrupper för skojs skull. Jag har sett några av ritningarna, de är inte "provokation som leder till kritiskt tänkande", det är mobbning.

Tror att folk blandar ihop "yttrandefrihet" med "jag kan säga och kränka vem jag vill för det är min rätt".

#4 - - Linnea:

Alltså, hittade denna bilden på tumblr:
http://postleft-propaganda.tumblr.com/post/107500947382

#5 - - Madson:

Jag har haft lite svårt att sätta ord på mina tankar men jag känner att du gjorde det väldigt bra. För jag känner som du, att jag inte kan stå bakom någondera i det här fallet.

#6 - - J.:

Ja, svår fråga att diskutera. Folk missförstår ofta med flit. Gäller i och för sig det mesta inom politik i Sverige idag.

Det var en som sa det bra på Gomorron Sverige idag. Hen sa något om att satir mot religiösa symboler och figurer som Jesus, Muhammed och Abraham osv ska vara okej. MEN gränsen går när man börjar driva med hela grupper av människor (ALLA muslimer är si, ALLA kristna är så) för då slår det över och blir obehagligt.

Inte många av oss har väl läst den här franska satirtidningen särskilt ofta, men som jag förstår det så har Charlie Hebdo sysslat med båda dessa saker. Alltså dels kritik mot tokiga religiösa idéer (väldigt ofta patriarkala sådana) men också ibland slagit över i karikatyrer liksom. Vilket jag ställer mig mot.

För: Att slå mot religiösa ledare är att sparka uppåt, att slå mot stora grupper av människor (exempelvis muslimer) är det inte, det är bara dumt.

Jag tycker South Park ofta lyckas bra med sin satir, för att ta ett exempel som också haft uppe den här frågan med Muhammed för några år sedan. Man sparkar uppåt och åt alla håll och kanter när det kommer till religion. Det finns liksom en tanke med det, att driva med allt och alla för att på så sätt förena folk. Men man ska skratta gott med varandra, inte hånfullt mot varandra.

#7 - - Nn:

Ja håller me! ja va lite efter me o höra om den här grejen, men sen när dom sa att 17 (lr 12) personer hade dödats tänkte ja nästan på en gång att de inte va så mkt, me tanke på hur många de e som dödas helatiden, ja stör mig mkt på att just den här charlie grejen blev så uppmärksammad o inte andra saker, tillexempel så vare nån grej i nigeria där typ 2000 dog! tror de oxå va en terror grej typ... men inte kom nåra av världens ledare dit inte... inte vare nån stor nyhet om de inte.. :(

Upp