Ang. Hijabuppropet

Kritiken rosar runtom i Sverige (världen) och jag vill uttrycka min åsikt också. Jag ber om ursäkt i förväg - jag har svårt att sätta mina tankar, mina åsikter angående detta i ord. För jag vet bara hur jag känner, men det kommer inte ut ordentligt känns det som. Men det kanske kommer ut rätt till er, hoppas!
 

 
Varför tog jag en bild med hijab på mig? Jag som knappt vet något om plagget i fråga?
 
För att det ska vara Okej att vara klädd hur man vill i Sverige, Världen. Att en gravid kvinna blev misshandlad - kanske på grund av plagget hon bär, är hemskt. Men helt ärligt orelevant i mitt agerande. Alltså tolka mig inte fel. Jag skulle skrika, slå och sparka mannen i fråga om jag såg det ske. Jag skulle skrika, slå och sparka  hårdare om jag fick reda på att grunden var rasism. Men det hade jag gjort också om jag hörde att det var på grund av sexism, eller annan diskriminering.
 
Och vi VET att hijab är en grund i diskriminering. Så som kort kjol, djup klyfta, tatueringar, orakade armhålor, män med smink, hudfärg, efternamn och så himla många olika saker också är. På olika nivåer - självklart! Men mitt agerande - och så många andras tror jag, handlade mer om normaliseringen i plagget. Inte om problematiseringen som finns. För det finns en problematik runt slöjan - jag har nog aldrig hört någon förneka detta. Men man ska likförbannat kunna ha på sig det och känna sig trygg i att gå ut. Så som alla plagg i som finns.
 
Att det finns folk som tycker att man ska täcka kvinnor är helt jävla sjukt i huvudet. Men att det ska finnas folk som vill tvinga kvinnor att inte täcka sig är lika galet. Vad om jag skulle gå iklädd burka imorgon - för att jag vill, och jag blir nedslagen för detta. Ska det vara så i Sverige(världen)?
Nej. Och det ska inte heller ske på grund av min korta kjol eller neongröna hår hår heller. Och det är det hijabuppropet var för mig. Att folk runtom drog på sig något som är en diskriminerande grund - en till och med farlig faktor ibland, i stöd till att "du får ha på dig vad du vill".
 
Tror någon seriöst att det hjälper de kvinnor som inte frivilligt valt slöjan att dessutom bli nedslagen? Att bli tvingade att gömma sig i sina hem i rädsla för folket som kommer utföra hataktioner mot dem om de visar sig ute?
 
På samma sätt som Sverige gjorde upprop mot dödshotet mot orakade armhålor gjorde vi upprop mot att bli nedslagen om hen bar hijab - på samma sätt som vi skulle göra (om det var bekräftat) om någon blev mördad för sin korta kjol.
 

Och ingen i Sverige förnekar problematiseringen i slöjtäckta kvinnor - vi förnekar sällan problemet av sexualiserade kvinnor heller. Vi förnekar inte våldet, förtrycket dessa kvinnor får stå ut med - hur långt kampen kommit och hur jävla hårt de kämpat. Men den som vill ska alltid kunna sätta på sig en slöja, sexualisera sig så mycket som det bara går och flasha sin håriga snippa för världen när som helst - utan att något våldsamt händer av det.
 
"I disagree with what you say(wear), but I will defend to the death your right to say(wear) it"
 
Det enda jag saknade i den här aktionen var männen i hijab. Var var ni? Vart var ert stöd i den sjuka, förtryckande värld där en kvinna blir nedslagen på grund av ett klädesplagg? Varför bar ni inte ett av världens mest komplicerade plagg denna enda dag?
#1 - - Gabriella:

http://www.pkfemhenisterna.se/2013/08/en-ignorant-icketroende-svennes-tankar-om-hijabuppropet-varfr-jag-br-slja-imorgon-2/

Du kan nog tycka att det här är intressant. :)

Svar: Ja kändes som typ samma som mig!:D
Alexandra Johansson

Upp