Snövit - en bra förebild?

Hej mina beloved!
Det händer ibland att folk säger att jag är lik Snövit - ni vet, svart hår, blek och blodiga läppar, inget konstigt. När det är folk i min ålder är det ju bara en detalj och ingen fara på taket - men ibland säger barn det. Överlag små tjejer. Senast för någon dag sedan sa ett barn det till mig på jobbet, och jag blev lite ställd då jag inte hört det från någon unge på ett tag och försökte lite snabbt komma på ett bra svar.
Men det gick liksom inte. Och med bra svar menar jag typ "Åh shit, tack! Hon är ju så jäkla cool pga .. " och genom det arbeta sig bort från utseendet hos individerna man pratar om, och istället komma in på coola saker >tjejer kan göra, trots att de ser söta ut<. För det är ju en sak Disney glömt bort. Att tjejer kan. Att säga "Åh tack, hon är så fin!" belyser direkt hur viktigt det är att vara fin. Och det är det inte.
 
Men...
Vad finns det för positivt om Snövit? Jag erkänner att jag typ aldrig sett filmen, men att jag var tre sekunder ifrån att vara "Åhh jag är också bra på att sova hela dagarna!! Men jag är inte så bra på att städa åt snubbar..." kändes inte så betryggande.
 
Så hej, har ni nå bra tips? Eller ska jag svara att jag är hennes supercoola storasyster som arbetar i hemlighet med att rädda prinsar när jag inte står i butik?
 
#1 - - Alex:

Du borde lätt svara att du är snövits storasyster, gud så coolt att få det svaret när man är typ fem :D

Svar: Hahha kanske blir det då!!:D
Alexandra Johansson

#2 - - Tamlina:

Hon är ju ganska bra på att sova.
Däremot gör hon väl hemmasysslor hos dvärgarna?
Hon har många män att bo med! Haha.. tjejer kan också ha mer än en partner.. (kanske inte det bästa att säga till ett barn)
Hon är väl bra med djur? (om jag inte minns fel)

Jag minns knappt filmen.. Jag läste sagan för några barn på dagis.. Själva poängen med sagan är att det viktigaste inte är att vara vacker. (med tanke på hennes styvmors besatthet av att vara vacker)

Så... kort & gott: Snövit är så cool för hon har inte fokusen på sitt utseende som styvmodern har, som är som besatt av det. Det finns viktigare saker i livet!


Svar: Fast att sova och att göra hushållssysslor är ju precis tvärtom vad man bör säga för att belysa awesome kvinnliga förebilder.:((( Jaa.. djur.. kan vara en grej! Dock är ju alla kvinnliga karaktärer bra med djur...

Hm är det? Tänker att prinsen kysser snövit pga. utseende, och att dvärgarna tar in henne som ensam kvinna för att sköta hushållet är nog inte för att hon är ful, och hon är ju fagrast på jorden etc? :( Känns mer som "var snygg och tyst så blire bra".

Men ja, haha.:D Lite negativ, tycker det är en otroooligt gammaldags film. :(
Alexandra Johansson

#3 - - Tamlina - igen :

Min handledare på praktiken hade googlat och sökt efter syftet och hon hade iaf hittat att det var att det inte var det viktigaste att vara vackrast..

Svar: Känns inte som disney tänkte så.. Kanske orginalhistorien, om det finns någon annan? dunno.:(
Alexandra Johansson

#4 - - Anonym:

Snövit, som hon avbildas i Shrek-filmerna, är absolut en bra förebild. Hon har huvudet på skaft, sarkastiska kommentarer och är The Boss för både de småvilda samt de sju dvärgarna. Om du inte redan har sett den, spana in den! Gillar denna scen: https://www.youtube.com/watch?v=P-wGG8vYbZU.

Svar: Shrek minns jag något! Kanske får säga "har du sett den versionen? Den snövit är jag gärna!!" Eller nå..? Tack för påminnelsen och länk.:D
Alexandra Johansson

#5 - - Anonym:

Tror att du överanalyserar det här lite... Varför inte bara säga "Tack, vad snäll _du_ är" så hamnar fokus på den som ger komplimangen istället för på dig själv.

Svar: Jag gillar att överanalysera.:) hade man sagt t.ex. Mulan eller Esmeralda hade man ju lätt kunna säga "åh hon är så cool pga..", men Snövit är helt menlös vad jag minns, och då vill jag minnas något positivt man kan belysa.

(Kon precis på - hon sjunger bra! Så där har jag ett svar.:))
Alexandra Johansson

#6 - - Sera :

Sök upp: " Disney Princesses Rap Battle " där Elsa faktiskt äger ut Snövit !

Upp