How to: Balsammetoden!

Balsammetoden. Få har nog sluppit undan detta fenomen vid det här laget, speciellt om man läst min blogg ett tag. Jag har använt mig av balsammetoden i över ett år - och är nog ganska säker på att det räddat min hårkvalité mirakulöst, och därför älskar jag att dela med mig om hur bra det är. Jag har ett inlägg här, så här gör jag bara en kort "how to" för er som är sugen på att börja - men inte riktigt kan kicka igång er!

Börja med:
Försök tvätta mer sällan än du brukar, om du tvättar typ 3-7 gånger i veckan. Skjut upp det en extra dag hela tiden bara, så håret inte är söndertvättat. På samma sätt som att huden blir finnig och fet om du tvättar den för mycket, fungerar också håret. Tvättar du ofta och håret blir uttorkat - kommer hårbottnen vilja feta till sig, och du får fett hår. När balsammetoden fungerar exemplariskt behöver du tvätta ditt hår max en gång i veckan - för vissa kanske en gång varannan, var tredje vecka.

Därefter: Spring och köp ett godkänt Sista schampoo - det går jättesmidigt att googla upp listor på dessa. Jag har själv använt mig av Coop X-tra Schampo och Garnier Natural Respons Shampoo olivolja/citron bland annat. Detta schampoo ska du använda endast en gång - förutom om du behöver extra rengöring nån gång, eller bara är lat kanske. Att råka tvätta med det igen gör ingenting, men man ska försöka undvika det. Du ska tvätta med det här schampoot tills håret är helt överdrivet rent - så det gnisslar eller tovar sig. Då har du fått ur alla gamla produkter och silikoner i håret, och kan börja med Balsammetoden.

Och då: Behöver du ett Godkänt balsam. Detta blir från och med nu ditt nya schampoo. Jag använde mig av Coop x-tras balsam från början, då det är ett väldigt bra Tvättbalsam (mer rengörande, inte så återfuktande) och väldigt billigt då man gärna använde myycket balsam i början. När man tvättat med det någon enstaka gång kanske man känner att håret är lite torrt - då kan man köpa till ett Vårdbalsam eller en inpackning. Här får man testa sig runt väldigt mycket för att se vad som passar en själv bäst. Jag har använt mig av Garnier fructis Respons Avocado Oil & Shea Butter och TRESemmé Naturals Nourishing Moisture Conditioner. Den sistnämnda ger mig lite fett hår, men på ett "hälsosamt" sätt.

Att tänka på:
Känns ditt hår lite klibbigt nästan, och det blir inte riktigt rent? Tvätta med sist schampoot igen, det kan finnas produkter kvar i håret.
Blir håret fett snabbt? Det är som det ska vara. Fettproduktionen kommer lugna ner sig så fort håret känner att du inte tvättar sönder det.
"Det känns krångligt, och jag använder ju stylingprodukter." Det är lite krångligt, tills man kommer in i det. Nu behöver jag endast ha med mig lite balsam om jag ska iväg längre än en vecka, annars behöver jag inte ens tänka på håret. Det finns dessutom massa godkända produkter - på matvarubutiker, Åhlens osv. Jag använder själv Got2be - den gula hårsprayen och Lee Stranfords produkter.
 
 
 
Make up & recensioner | |
#1 - - sofia:

jag har aldrig använt mig av balsammetoden, men jag behöver inte tvätta mer än en gång i veckan!

Svar: Nä så var det för mig med förr.:) det handlar ju om att man inte tvättat sönder håret, vilket är sjukt bra!
Alexandra Johansson

#2 - - Maria:

Men Garnier testar väl på djur? :(

Svar: ja:( Jag skrev det mer för att visa att det finns lättillgängliga balsam som fungerar, så jag tänkte inte på det när jag skrev deT! ska sätta dit att det djurtestas. Jag använde det för över ett år sedan så hade inte så bra koll riktigt än då.
Alexandra Johansson

#3 - - rebecca romanova:

Körde den förr, när jag hade rosa hår och sånt, men det funkar inte nu när jag måste ha silverschampoo! :( Tvättar dock bara en, max 2 gånger i veckan.

Svar: Ah precis! Jag använde det inte heller när jag hade vitt.:) men bara man tvättar mer sällan gör man ju väldigt mycket för håret så!
Alexandra Johansson

#4 - - Isabelle:

Balsammetoden gav mig bara tusen kluvna toppar, hållit på i minst 8 mån men nä ger nog upp nu haha.

Svar: Hm, har du toppat håret senaste tiden?:( tänkte om det är att balsamet visar hur kvalitén är egentligen.. Lät askonstigt iaf!
Alexandra Johansson

#5 - - Lilly:

Balsam-metoden äger!

Svar: Yes!!
Alexandra Johansson

#6 - - Kaleido:

Har testat balsammetoden två, tre gånger men den vill verkligen inte på mitt hår av någon anledning :/

Svar: åh.:/ hur blir ditt hår då?
Alexandra Johansson

#7 - - Josephine Sjögren:

Hej! Jag kör ett skolarbete och valde om djurförsök och vad de används till! Har kolat runt lite förut men kommer inte ihåg vilket av de kosmetika produkterna som inte är testat på djur! Hoppas du kan svara fort som tusan! Skulle verkligen uppskattas! :)

Svar: förstår faktiskt inte vad du menar haha, men allt finns på google
Alexandra Johansson

#8 - - rebecca:

åh, sjukt snygg hårfärg du har på sista bilden! Hur fick du till den? Har vitt hår nu, och börjar bli förbannat trött på det, är sugen på mer askig smutsvit.. men vetifan vilken färg jag ska ha för att det ska funka..

Svar: den är lite fixad i photoshop! Men annars har jag typ mörkare hår än vitt, dvs typ askblont hår, och sen massa silverschampo för att smutsa ner det mer.:)
Alexandra Johansson

#9 - - Kaleido:

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men det blir liksom "svårskött".

Svar: Konstigt.:( men om du har väldigt fint hår t.ex. så är det ju onödigt med balsam, etc. Men låter skumt, kan dock inte hitta på bra orsaker ;(
Alexandra Johansson

#10 - - Sara:

Hej, tänkte på balsamen du använder. Kan man hälla en del i små flaskor? När man tränar så vill man inte ta med så stora flaskor.
Väldigt fin du e också :)

Svar: Självklart.:)
Alexandra Johansson

Upp