Halalslakt

Jag får ofta - även från medvetna veg*aner - åsikten om "Bah vadå halal, det är ju fruktansvärt?".
Nej.
Att det finns en myt om att halal är "värre" än svensk slakt är en del av islamofobin som finns i världen, Sverige.

Däremot är Kosher ganska hemskt, men ingen vill väl kritisera judendomen längre för Man vet ju hur det slutade med att gå på en folkgrupp.
 
Egentligen så skulle jag kunna sluta här, ber er googla lite snabbt om ni inte litade på mig. För det finns ju alltid någon som har en säker uppfattning på något men aldrig själv engagerat sig att googla. (Dock är ju ni som läser min blogg överlag helt underbara. Så jag skriver det här mer allmänt.<3) Men imorse läste jag ännu en "Jag är inte rasist MEN" och såklart var det en stackars svensk som tyckte sååå synd om de djur som slaktades halal i Sverige för "de där jäkla muslimerna" och man bah NEEEEEEJ.
 
 
Så vi går igenom det lite snabbt.
Här är en länk till en ganska partisk sida. Men det är kanske där man bör börja. Vad Islam själv säger om sina slaktmetoder? 
Jo, nämligen:
"Islam uppmuntrar dess anhängare till att visa barmhärtighet mot hela skapelsen och förbjuder att djur vållas onödig skada. Även under tiden för slakt sade profeten (över honom vare Guds frid och välsignelser): ”När du slaktar så slakta på bästa sätt.”4 Han befallde att knivar skall slipas före slakt: ”Slipa era knivar så att du gör det enkelt för slaktdjuret.4 Vad som kanske allra mest visar på nåd och medkänsla för djur är att han sade att man aldrig bör slipa knivar i djurets närvaro, och inte heller slakta ett djur i närvaron av ett annat: ”Han befallde att vi slipar våra knivar och [slaktar] utom synhåll för andra djur.5 I"
 
Jag tolkar detta som att bah, shit. De tycker ju faktiskt att djur inte ska lida, härligt. Det var ovanligt faktiskt. Barmhärtighet.
 
Orkar inte googla vad Bibeln säger ordagrant, men jag vet att Gud gav oss djuren efter att vi var dumma i huvudet och inte lydde honom (eh ja, kortfattat alltså.) Eva och Adam var ju extremveganer liksom. Men jag googlade lite snabbt på vad en kristen säger om Halal/Kosher:
"Enda skälet att avstå från halal- eller kosherslaktat kött är om man anser att dessa slaktmetoder innebär att djuret utsätts för mer lidande än genom de metoder som används inom vanliga svenska slakterier. Min personliga uppfattning är emellertid att både kosher- och halalslakt - särskilt om den genomförs med hjälp av elbedövning före skäktningen (vilket islam tillåter, men tyvärr inte judendomen) tvärtom innebär mindre stress och lidande för djuren än de gängse slaktmetoderna."(Mina markeringar)
 
Men religion är ju en sådan där grej jag själv egentligen skiter i. Vad säger våra myndigheter, organisationer etc?
"Det är förbjudet att slakta djur utan bedövning" - DÄR kan man egentligen direkt bah "Aha. Jag har fel! Det finns ingen slakt i Sverige där djuren mördas utan bedövning. Woho!"
Och sen beskriver de hur vissa elbedövas, och hur vissa bultpistolsbedövas. Jag tycker, och kommer nog alltid tycka, att bultpistol känns otroligt osäkert och undrar hur många gånger man kanske missar - man kanske måste göra igen? Men ja. Tycker man att bara djuret bedövas - spelar ingen roll om hur djuret behandlats innan - så är halal precis lika ok som svensk slakt alltså.
 
Djurens rätt då? En av mina favoritorganisationer liksom!
"Även slakt med bedövning innebär ett lidande. Inte minst gäller det för grisar och fiskar som bedövas med koldioxid, en utdragen och smärtsam process. Även hönor och kycklingar utsätts för en mycket plågsam bedövning när de hängs upp i benen vid fullt medvetande. Det är inte heller helt ovanligt att bedövningen är otillräcklig eller missar (7,8)."
 
"Ibland motiveras det av religiösa skäl, då judiska och muslimska slaktföreskrifter kan tolkas som att bedövning är olämpligt. I till exempel Belgien, Irland och Frankrike slaktas en stor del av alla får och nötdjur utan bedövning, och många av dem säljs till bland annat Sverige (3, 4, 5). Grunden för denna obedövade slakt är rent ekonomisk och beror inte på efterfrågan från religiösa konsumenter."
 
Så. Det finns flera bra källor, och videos där både halalslakt visas, och svensk slakt visas. Jag föredrar oslaktad mat alla gånger.
 
Och btw.
Allt vilt kött mördas obedövat. Med ganska osäkra metoder.
 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Broccoli_bunches.jpg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Tamlina:

ÄR så trött på allt det här halal är värre än svensk slakt. MEN NEJ, LÄS PÅ ELLER HÅLL KÄFTEN... (rsäkta)

Svar: Eller hur, finns så lätta källor (jordbruksverket känns bäst) som ger korrekt info på typ tre sek.:(
Alexandra Johansson

#2 - - ♦ • . josefine - skönhetsblogg:

ajaj mitt hjärta gråter över alla dessa slaktmetoder :(

Svar: :( <3
Alexandra Johansson

#3 - - Lilly:

Brocooli. <3 Käkade det som bara den under graviditeten och kött klarade jag knappt av.

Tycker det är synd att vi inom den kristna tron tycker halal är fel. Jag har även tyckt det var fel innan jag började jobba i kök och fick snackat med en muslim där som berättade för mig som du skriver att halal innebär mindre lidande för djuren. Jag önskar jag kunde go vegan som Johannes döparen istället. :) Bara leva på rötter och bär liksom. Han var en av dom coolaste snubbarna i bibeln tycker jag.

Svar: Broccoli är så gooott.
Ja, eller vi i västvärlden snarare.. Överlag är alla bah "jag är inte kristen men HALAL DÄREMOT!!" Blir så leeess. Sen trycker man upp info i ansiktet på dem och de bah "ah nä". Och det blir ju så tydlig islamofobi när ingen tar till sig att det är JUDARNAS mat som är lite mer jobbig i tillvägagångssättet. Bah "nej schyy kritisera inte judarna".

(Jag är polack, aka massa släkt som är judar, så jag kritiserar bara religonens tankegångar inom slakt och det ogillar nog överlag alla egentligen)
Alexandra Johansson

Upp